Prague Economic Papers 2022, 31(5):347-376 | DOI: 10.18267/j.pep.813
Fiscal Decentralization, Political Heterogeneity and Welfare
- a Seidman College of Business, Department of Economics, Grand Valley State University, MI USA
- b Bilkent University, Department of Economics, Bilkent, Ankara, Turkey
This paper contributes to the literature on fiscal decentralization by presenting a formal model of the interaction between the central and local governments (CG and LGs, respectively) where LGs may differ in their degree of political alignment with CG. The non-cooperative optimal behaviour of the agents reveals that optimal tax increases with the extent of fiscal decentralization (FD), political unison and spillovers across localities, while LGs' optimal tax collection effort is negatively associated with all of these parameters. The first novel finding of our study is that both welfare peaks and income distribution are more equitable at a lower level of FD in the case of spillovers than in the case of no spillovers, which supports the decentralization theorem. The second novel finding is that both the amount of redistributable income and central government utility increase with the degree of political unison.
Klíčová slova: Fiscal decentralization; fiscal efficiency; welfare
JEL classification: H71, H72
Vloženo: 29. říjen 2021; Revidováno: 21. červenec 2022; Přijato: 9. srpen 2022; Zveřejněno: 5. prosinec 2022 Zobrazit citaci
Reference
- Akin, Z., Bulut-Cevik, Z. B., Neyapti, B. (2015). Does Fiscal Decentralization Promote Fiscal Discipline? Emerging Markets Finance and Trade, 52(3), 690-705, https://doi.org/10.1080/1540496X.2015.1012920
Přejít k původnímu zdroji... - Altunbaş, Y., Thornton, J. (2012). Fiscal Decentralization and Governance. Public Finance Review, 40(1), 66-85, https://doi.org/10.1177/1091142111424276
Přejít k původnímu zdroji... - Arulampalam, W., Dasgupta, S., Dhillon, A., et al. (2009). Electoral Goals and Center-State Transfers: A Theoretical Model and Empirical Evidence from India. Journal of Development Economics, 88(1), 103-119.
Přejít k původnímu zdroji... - Arzaghi, M., Vernon Henderson, J. (2005). Why Countries Are Fiscally Decentralizing. Journal of Public Economics, 89(7), 1157-1189, https://doi.org/10.1016/j.jpubeco.2003.10.009
Přejít k původnímu zdroji... - Aslim, E. G., Neyapti, B. (2017). Optimal Fiscal Decentralization: Redistribution and Welfare Implications. Economic Modelling, 61, 224-234, https://doi.org/10.1016/j.econmod.2016.12.008
Přejít k původnímu zdroji... - Baicker, K. (2005). The spillover effects of state spending. Journal of Public Economics, 89(2-3), 529-544, https://doi.org/10.1016/j.jpubeco.2003.11.003
Přejít k původnímu zdroji... - Besley, T., Coate, S. (2003). Centralized Versus Decentralized Provision of Local Public Goods: A Political Economy Approach. Journal of Public Economics, 87(12), 2611-2637, https://doi.org/10.1016/S0047-2727(02)00141-X
Přejít k původnímu zdroji... - Bracco, E., Lockwood, B., Porcelli, F., et al. (2015). Intergovernmental Grants as Signals and the Alignment Effect: Theory and Evidence. Journal of Public Economics, 123(C), 78-91, https://doi.org/10.1016/j.jpubeco.2014.11.007
Přejít k původnímu zdroji... - Brollo, F., Nannicini, T. (2012). Tying Your Enemy's Hands in Close Races: The Politics of Federal Transfers in Brazil. American Political Science Review, 106(4), 742-761, https://doi.org/10.1017/S0003055412000433
Přejít k původnímu zdroji... - Buchanan, J. M. (1950). Federalism and Fiscal Equity. American Economic Review, 40(4), 583-599.
- De Mello, L. R. (2000). Fiscal Decentralization and Intergovernmental Fiscal Relations: A Cross-Country Analysis. World Development, 28(2), 365-380, https://doi.org/10.1016/S0305-750X(99)00123-0
Přejít k původnímu zdroji... - De Mello, L. R., Barenstein, M. (2001). Fiscal Decentralization and Governance: A Cross-Country Analysis. IMF Working Paper WP/01/71.
Přejít k původnímu zdroji... - De Siano, R., D'Uva. M. (2017). Fiscal decentralization and spillover effects of local government public spending: the case of Italy. Regional Studies, 51(10), 1507-1517, https://doi.org/10.1080/00343404.2016.1208814
Přejít k původnímu zdroji... - Dellmuth, L. M., Stoffel, M. F. (2012). Distributive Politics and Intergovernmental Transfers: The Local Allocation of European Union Structural Funds. European Union Politics, 13(3), 413-433, https://doi.org/10.1177/1465116512440511
Přejít k původnímu zdroji... - Dreher, A., Gehring, K., Kotsogiannis, C., et al. (2017). Information transmission within federal fiscal architectures: Theory and evidence. Oxford Economic Papers, 70(1), 243-265, https://doi.org/10.1093/oep/gpx036
Přejít k původnímu zdroji... - Eaton, K. (2002). Political Obstacles to Decentralization: Evidence from Argentina and the Philippines. Development and Change, 32(1), 101-127, https://doi.org/10.1111/1467-7660.00198
Přejít k původnímu zdroji... - Enikolopov, R., Zhuravskaya, E. (2007). Decentralization and Political Institutions. Journal of Public Economics, 91(11-12), 2261-2290, https://doi.org/10.1016/j.jpubeco.2007.02.006
Přejít k původnímu zdroji... - Freinkman, L., Plekhanov, A. (2009). Fiscal Decentralization in Rentier Regions: Evidence from Russia. World Development, 37(2), 503-512, https://doi.org/10.1016/j.worlddev.2008.05.010
Přejít k původnímu zdroji... - Gonzalez, P., Hindriks, J., Lockwood, V., et. al. (2006). Political Budget Cycles and Fiscal Decentralization. ECON Discussion Papers - 2006/16.
- Herwartz, H., Theilen, B. (2014). On the Political and Fiscal Determinants of Income Redistribution under Federalism and Democracy: Evidence from Germany. Public Choice, 159(1/2), 121-139, https://doi.org/10.1007/s11127-012-0031-0
Přejít k původnímu zdroji... - Inman, R. P., Rubinfeld, D. L. (1996). Designing Tax Policy in Federalist Economies: An Overview. Journal of Public Economics, 60(3), 307-334, https://doi.org/10.1016/0047-2727(95)01554-X
Přejít k původnímu zdroji... - Inman, R. P., Rubinfeld, D. L. (1997). Rethinking Federalism. Journal of Economic Perspectives, 11(4), 43-64, https://doi.org/10.1257/jep.11.4.43Janeba, E., Douglas Wilson, J. (2011). Optimal Fiscal Federalism in the Presence of Tax Competition. Journal of Public Economics, 95(11), 1302-1311, https://doi.org/10.1016/j.jpubeco.2010.11.029
Přejít k původnímu zdroji... - Khemani, S. (2007). The Political Economy of Equalization Transfers. In: Martinez-Vazquez, J., Searle, R. Fiscal Equalization. Cham: Springer, 463-484.
Přejít k původnímu zdroji... - Knack, S., Keefer, P. (1997). Does Social Capital Have an Economic Payoff? A Cross-Country Investigation. Quarterly Journal of Economics, 112(4), 1251-1288, https://doi.org/10.1162/003355300555475
Přejít k původnímu zdroji... - Knack, S., Zak, P. J. (2003). Building Trust: Public Policy, Interpersonal Trust, and Economic Development. Supreme Court Economic Review, 10, 91-107, https://doi.org/10.1086/scer.10.1147139
Přejít k původnímu zdroji... - Koethenbuerger, M. (2008). Revisiting the Decentralization Theorem - On the Role of Externalities. Journal of Urban Economics, 64(1), 116-122, https://doi.org/10.1016/j.jue.2007.10.001
Přejít k původnímu zdroji... - Kyriacou, A. P., Roca-Sagalés, O. (2011). Fiscal Decentralization and Government Quality in the OECD. Economics Letters, 111(3), 191-193, https://doi.org/10.1016/j.econlet.2011.02.019
Přejít k původnímu zdroji... - Ligthart, J. E., van Oudheusden, P. (2015). In Government We Trust: The Role of Fiscal Decentralization. European Journal of Political Economy, 37(1), 116-128, https://doi.org/10.1016/j.ejpoleco.2014.11.005
Přejít k původnímu zdroji... - Lockwood, B. (2008). Voting, Lobbying, and the Decentralization Theorem. Economics & Politics, 20(3), 416-431, https://doi.org/10.1111/j.1468-0343.2008.00340.x
Přejít k původnímu zdroji... - Ma, J. (1997). Intergovernmental Fiscal Transfers in Nine Countries: Lessons for Developing Countries. World Bank Policy Research Working Paper No. 1822, https://doi.org/10.1596/1813-9450-1822
Přejít k původnímu zdroji... - Neyapti, B. (2010). Fiscal decentralization and deficits: International evidence. European Journal of Political Economy, 26(2), 155-166, https://doi.org/10.1016/j.ejpoleco.2010.01.001Neyapti, B. (2013). Fiscal Decentralization, Fiscal Rules and Fiscal Discipline. Economics Letters, 121(3), 528-532, https://doi.org/10.1016/j.econlet.2013.10.006
Přejít k původnímu zdroji... - Neyapti, B. (2017). Educate or Adjudicate? Socioeconomic Heterogeneity and Welfare. Defence and Peace Economics, 28(5), 491-510, https://doi.org/10.1080/10242694.2016.1247775
Přejít k původnímu zdroji... - Neyapti, B., Bulut-Cevik, Z. B., (2014). Fiscal Efficiency, Redistribution and Welfare. Economic Modelling, 41(C), 375-382, https://doi.org/10.1016/j.econmod.2014.05.034
Přejít k původnímu zdroji... - Neyapti, B., Özdemir Oluk, B. (2021). Fiscal transfers in Turkey: Do politics matter? Economic Systems, 45(3), 100909, https://doi.org/10.1016/j.ecosys.2021.100909
Přejít k původnímu zdroji... - Nguyen, V. H., Pham, D., Shin, H.-J. (2014). The Optimal Point for Fiscal Decentralization. European Journal of Business and Management, 6(20), 182-189.
- North, D. C., Weingast, B. R. (1989). Constitutions and Commitment: The Evolution of Institutions Governing Public Choice in Seventeenth-Century England. Journal of Economic History, 49(4), 803-832, https://doi.org/10.1017/S0022050700009451
Přejít k původnímu zdroji... - O'Neill, K. (2003). Decentralization as an Electoral Strategy. Comparative Political Studies, 36(9), 1068-1091, https://doi.org/10.1177/0010414003257098
Přejít k původnímu zdroji... - Oates, W. E. (1972). Fiscal Federalism. Cheltenham: Edward Elgar.
- Ponce-Rodríguez, R. A., Hankla, C. R., Martinez-Vazquez, J., et al. (2016). Political Institutions and Federalism: A Strong Decentralization Theorem. GEN Working Paper A 2016 - 4.
- Sato, M. (2007). The Political Economy of Interregional Grants. In: Broadway, R., Shah, A. Intergovernmental Fiscal Transfers. Washington D.C.: The World Bank, 173-197.
- Schaechter, A., Kinda, T., Budina, N., et al. (2012). Fiscal Rules in Response to the Crisis: Toward the Next-Generation Rules: A New Dataset. IMF Working Paper No. 12/187.
Přejít k původnímu zdroji... - Shah, A. (2006). A Practitioner's Guide to Intergovernmental Fiscal Transfers. Policy Research Working Paper No. 4039, https://doi.org/10.1596/1813-9450-4039
Přejít k původnímu zdroji... - Solé-Ollé, A., Sorribas-Navarro, P. (2008). The Effects of Partisan Alignment on the Allocation of Intergovernmental Transfers. Differences-in-differences Estimates for Spain. Journal of Public Economics, 92(12), 2302-2319, https://doi.org/10.1016/j.jpubeco.2007.06.014
Přejít k původnímu zdroji... - Stepan, A. C. (1999). Federalism and Democracy: Beyond the U.S. Model. Journal of Democracy, 10(4), 19-34, https://doi.org/10.1353/jod.1999.0072
Přejít k původnímu zdroji... - Tiebout, C. M. (1956). A Pure Theory of Local Expenditures, Journal of Political Economy, 64(5), 416-424.
Přejít k původnímu zdroji... - Treisman, D. (2006). Fiscal Decentralization, Governance, and Economic Performance: A Reconsideration. Economics & Politics, 18(2), 219-235, https://doi.org/10.1111/j.1468-0343.2006.00169.x
Přejít k původnímu zdroji... - Weingast, B. R. (2007). Second Generation Fiscal Federalism: Implications for Decentralized Democratic Governance and Economic Development. Stanford: Stanford University.
Přejít k původnímu zdroji...
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY NC ND 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.

ORCID...