Prague Economic Papers 2020, 29(3):274-290 | DOI: 10.18267/j.pep.740

Planning Cities Development Directions with the Application of Sentiment Analysis

Dorota Jelonek, Cezary Stępniak, Tomasz Turek, Leszek Ziora
a Czestochowa University of Technology, Czestochowa, Poland

The aim of the article is to present a model of sentiment analysis tool application for planning directions of city development. The study presents a model of using sentiment analysis to build city development strategies as well as realization of projects related to it. The presented model is a part of a larger work on developing the concept of the Regional Spatial Business Community (RSBC). The RSBC is created on the basis of electronic communities built by stakeholders involved in the development of a given city. On the basis of surveys, a six-stage city development procedure is proposed. Using the aforementioned procedure, we describe potential data sources, the goals of sentiment analysis application and expected effects. Analyses of the applicability of sentiment analysis are made on the basis of observation of available tools. The obtained model is applicable; however, its implementation requires certain conditions to be met.

Klíčová slova: Sentiment analysis, business analytics, city development, smart cities, e-government
JEL classification: M10, O31, O32, O33

Vloľeno: 8. říjen 2018; Revidováno: 5. červen 2019; Přijato: 23. říjen 2019; Zveřejněno online: 13. březen 2020; Zveřejněno: 16. červen 2020  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Jelonek, D., Stępniak, C., Turek, T., & Ziora, L. (2020). Planning Cities Development Directions with the Application of Sentiment Analysis. Prague Economic Papers29(3), 274-290. doi: 10.18267/j.pep.740
Stáhnout citaci

Reference

  1. Agarwal B., Mittal N. (2016) Prominent Feature Extraction for Sentiment Analysis. Springer. Socio-Affective Computing, volume 2. Switzerland, p.1, https://doi.org/10.1007/978-3-319-25343-5 Přejít k původnímu zdroji...
  2. Ahmad, Khurshid. (ed.). (2011) Affective Computing and Sentiment Analysis. Emotion, metaphor and terminology. Springer, Dublin, https://doi.org/10.1007/978-94-007-1757-2 Přejít k původnímu zdroji...
  3. Caird S.P., Hallett S.H. (2018) Towards evaluation design for smart city development. Journal of Urban Design, DOI: 10.1080/13574809.2018.1469402 Přejít k původnímu zdroji...
  4. Contreras M. (2018) Family Organizations and Their Contribution to Local Development in the Arenitas Fishing Community. In Przedsiębiorczo¶ć i zarz±dzanie. Wydawnictwo SAN. Tom XIX, Zeszyt 7. Czę¶ć II, ss. 23 -36, ISSN 2543-8190.
  5. Estevez-Ortiz F., Garcia-Jimenez A., Glosekotter P.: An application of people's sentiment from social media to smart cities. El profesional de la información, 2016, noviembre-diciembre, v. 25, n. 6. eISSN: 1699-2407, https://doi.org/10.3145/epi.2016.nov.02 Přejít k původnímu zdroji...
  6. Ewing R. Handz S. (2009) Measuring the Unmeasurable: Urban Design Qualities Related to Walkability. Journal of Urban Design Volume 14, 2009 - Issue 1. pp. 65-84. DOI: https://doi.org/10.1080/13574800802451155. Přejít k původnímu zdroji...
  7. Farhadloo M., Rolland E. (2016), Fundamentals of Sentiment Analysis and Its Applications In: W. Pedrycz, S.-M. Chen (eds.): Sentiment Analysis and Ontology Engineering, Studies in Computational Intelligence 639, Springer International Publishing, Switzerland, https://doi.org/10.1007/978-3-319-30319-2_1 Přejít k původnímu zdroji...
  8. Fast Company (2018). https://www.fastcoexist.com/1680538/what-exactly-is-a-smart-city - Accessed January 2018
  9. Hauke K. (2018) Model przetwarzania danych w chmurze obliczeniowej na przykładzie gminy. In Przedsiębiorstwo we współczesnej gospodarce - teoria i praktyka, 2018, nr 2, s. 79-92, ISSN 2084-6495. DOI: http://dx.doi.org/10.19253/reme.2018.0.006. Přejít k původnímu zdroji...
  10. Jelonek D., Mesjasz-Lech A., Stępniak C., Turek T., Ziora L.: (2019) Potential Data Sources for Sentiment Analysis Tools for Municipal Management Based on Empirical Research. [in:] Arai K., Bhatia R. (Eds.): Advances in Information and Communication: Proceedings of the 2019 FICC Conference. Springer Nature Switzerland AG 2020,pp. 708-725 Přejít k původnímu zdroji...
  11. Jelonek D., Stępniak C., Turek T. (2013) The Concept of Building Regional Business Spatial Community, In ICETE 2013 10th International Joint Conference on e-Business and Telecommunications. Proceedings, 29-31 July 2013, Reykjavik, Iceland 2013, s.83-90.
  12. Jelonek D., Stępniak C., Ziora L. (2018) The Meaning of Big Data in the Support of Managerial Decisions in Contemporary Organizations: Review of Selected Research. Proceedings of 2018 Future of Information and Communication Conference, Singapore. IEEE New York 2018, pp. 195-198 Přejít k původnímu zdroji...
  13. Kożuch B. (2016), Współczesne perspektywy rozwi±zywania problemów zarz±dzania publicznego. In Zarz±dzanie i finanse Journal of Management and Finance. Vol. 14, no. 2/2/2016 s. 167 - 178.
  14. Li G., Liu F.: Application of a clustering method on sentiment analysis. Journal of Information Science. Sage Journals: http://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/0165551511432670, https://doi.org/10.1177/0165551511432670 Přejít k původnímu zdroji...
  15. Liu B. (2012), Sentiment Analysis and Opinion Mining. Morgan & Claypool Publishers 2012. https://www.cs.uic.edu/~liub/FBS/SentimentAnalysis-and-OpinionMining.pdf
  16. Lula P., Wójcik K., Tuchowski J. (2016), Analiza wydĽwięku polskojęzycznych opinii konsumenckich ukierunkowanych na cechy produktu. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu nr 427, Wrocław DOI: 10.15611/pn.2016.427.16 Přejít k původnímu zdroji...
  17. Maas A.L., Daly R.E., Pham P.T., Huang D., Ng A.Y., Potts Ch. (2011). Learning word vectors for sentiment analysis. In Proceedings of the 49th Annual Meeting of the Association for Computational Linguistics: Human Language Technologies - Volume 1 (HLT '11), Vol. 1. Association for Computational Linguistics, Stroudsburg, PA, USA, 142-150.
  18. Madej J., Widlak M. (2018) E-usługi w wybranych gminach województwa małopolskiego. In Nierówno¶ci Społeczne a Wzrost Gospodarczy, nr 53 (1/2018) pp. 340-350. DOI: 10.15584/nsawg.2018.1.29 ISSN 1898-5084 Přejít k původnímu zdroji...
  19. Mantyla M., Graziotin D., Kuutila M.: The Evolution of Sentiment Analysis - A Review of Research Topics, Venues, and Top Cited Papers. Computer Science Review 27, February 2018, https://doi.org/10.1016/j.cosrev.2017.10.002 Přejít k původnímu zdroji...
  20. Medhat W. (2014), Hassan A., Korashy H.: Sentiment analysis algorithms and applications: A survey. Ain Shams Engineering Journal. http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2090447914000550, https://doi.org/10.1016/j.asej.2014.04.011. Přejít k původnímu zdroji...
  21. Musioł-Urbańczyk A., Sorychta-Wojsczyk B. (2016) Analiza procesu formułowania strategii rozwoju w miastach na prawach powiatu województwa ¶l±skiego. In Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego, seria Administracja i Zarz±dzanie Issue-No 109, pp. 35-45.
  22. Olbrycht, J. (2018). http://janolbrycht.pl/olbrycht-rozwoj-miast-zalezy-wladz-tych-wszystkich-ktorzy-je-tworza - Accessed January 2018.
  23. Pang B., Lee L. (2008) Opinion Mining and Sentiment Analysis. Foundations and Trends in Information. Retrieval Vol. 2, Nos. 1-2 (2008) 1-135, p.2, https://doi.org/10.1561/1500000011 Přejít k původnímu zdroji...
  24. Podgórska-Rykała J. (2018) Change or Continuation? Long-Term City Management on the Example of Local Development Strategy of Katowice. Zmiana czy kontynuacja? Zarz±dzanie miastem w perspektywie długofalowej na przykładzie strategii rozwoju lokalnego. In Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Zarz±dzanie, 2018, nr 2, s. 181-198, bibliogr. 30 poz. DOI: 10.5604/01.3001.0012.2047 Přejít k původnímu zdroji...
  25. Santos Cruz S., Roskamm N., Charalambous N. (2018) Inquiries into public space practices, meanings and values. Journal of Urban Design Volume 23, 2018 - Issue 6: Theme issue: Becoming Local. pp. 797-802. DOI: https://doi.org/10.1080/13574809.2018.1525289SAS sentiment analysis. Align with your customers' desires. http://www.sas.com/en_us/software/analytics/sentiment-analysis.html [Retrieved January 2017] Přejít k původnímu zdroji...
  26. Skoczylas W. (2008) Typologia wskaĽników niefinansowych w badaniach analitycznych. In Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarz±dzania Uniwersytet Szczeciński, 2008, nr 1, s. 177-187, ISSN 1899-2382.
  27. "Smart City" dodatek do "Przegl±du Komunalnego" nr 9/2016, s. 16.Stępniak C., Turek T.: Integration of Spatial Information Resources on the Example of Utility Companies in Częstochowa Region. In Online Journal of Applied Knowledge Management. Vol. 2, Issue 2, Knowledge Management Conference. Blagoevgrad, Bulgaria, June 25-28 2014. s. 97-108.
  28. Stępniak C., Turek T., Levels of the Use of Electronic Communities in the Management of Regions In Preprints of the Federated Conference on Computer Science and Information Systems pp. 1567-1572. ŁódĽ 13-16.09.2015.Zawiła-NiedĽwiecki J.: Structuring knowledge management - classical theory, strategic initiation and operational knowledge management (part1). Foundations of Management, Vol. 7 (2015), ISSN 2080-7279. DOI: 10.1515/fman-2015-0041 Přejít k původnímu zdroji...
  29. Zhao N., Cheng X., Guo X. (2018) Impact of information spread and investment behavior on the diffusion of internet investment products. Physica A: Statistical Mechanics and its Applications. Volume 512, 15 December 2018, Pages 427-436. https://doi.org/10.1016/j.physa.2018.08.075Ziora L.: The Sentiment Analysis as a Tool of Business Analytics in Contemporary Organizations. Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach nr 281, Katowice 2016, pp. 234-241 Přejít k původnímu zdroji...

Tento článek je publikován v reľimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY NC ND 4.0), která umoľňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.