Prague Economic Papers 2019, 28(5):516-531 | DOI: 10.18267/j.pep.712

Spatial Monopoly with Upgrades of Durable Goods

Yong-cong Yang1, Pu-yan Nie2, Zhao-hui Wang2, Zheng-xun Tan2
1 Guangdong University of Foreign Studies, Institute of Studies for the Great Bay Area, Guangzhou, China;
2 Guangdong University of Finance & Economics, Collaborative Innovation Center of Scientific Finance & industry, Guangzhou, China;

This paper establishes a two-stage Hotelling model to identify the implications of the upgrades of durable goods produced by a spatial monopoly. The major findings indicate that, due to the positive effects on profits of the upgrading of products, the monopoly has the motivation to launch upgraded versions with high quality instead of solely producing products with low quality. The monopoly, meanwhile, would not make a commitment to either the high-quality products or the low-quality ones. In addition, the price of the low-quality products decreases as upgraded ones appear on the market in a second stage, since no consumers would store the low-quality products for future consumption.

Klíčová slova: durable goods, spatial monopoly, commitment, upgrade, game theory
JEL classification: C61, C72, D40, L10

Vloženo: 3. září 2017; Přijato: 5. říjen 2018; Zveřejněno online: 24. září 2019; Zveřejněno: 1. listopad 2019  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Yang, Y., Nie, P., Wang, Z., & Zheng-Xun, T. (2019). Spatial Monopoly with Upgrades of Durable Goods. Prague Economic Papers28(5), 516-531. doi: 10.18267/j.pep.712
Stáhnout citaci

Reference

  1. Anton, J. J., Das, V. G. (2005). Storability, Market Structure, and Demand-shift Incentives. Rand Journal of Economics, 36(3), 520-543, https://doi. org/10.2139/ssrn.412601 Přejít k původnímu zdroji...
  2. Anton, J. J., Biglaiser, G. (2013). Quality, Upgrades and Equilibrium in a Dynamic Monopoly Market. Journal of Economic Theory, 148(3), 1179-1212, https://doi.org/10.1016/j.jet.2012.12.006 Přejít k původnímu zdroji...
  3. Barsky, R. B., House, C. L., Kimball, M. S. (2007). Sticky-price Models and Durable Goods. American Economic Review, 97(3), 984-998, https://doi. org/10.1257/aer.97.3.984 Přejít k původnímu zdroji...
  4. Board, S. (2008). Durable-goods Monopoly with Varying Demand. Review of Economic Studies, 75(2), 391-413, https://doi. org/10.1111/j.1467-937X.2008.00478.x Přejít k původnímu zdroji...
  5. Chakravorty, U., Leach, A., Moreaux, M. (2011). Would Hotelling kill the Electric Car? Journal of Environmental Economics & Management, 61(3), 281-296, https://doi.org/10.1016/j.jeem.2010.08.005 Přejít k původnímu zdroji...
  6. Chen, Y. H., Wan, J. Y., Chan, W. (2015). Agricultural Subsidy with Capacity Constraints and Demand Elasticity. Agricultural Economics, 61(1), 39-49, https://doi. org/10.17221/60/2014-AGRICECON Přejít k původnímu zdroji...
  7. Chen, Y. H., Nie, P. Y., Wang, X. H. (2015). Asymmetric Duopoly Competition with Innovation Spillover and Input Constraints. Journal of Business Economics & Management, 16(6), 1124-1139, https://doi. org/10.3846/16111699.2013.823104 Přejít k původnímu zdroji...
  8. Chien, H. K., Chu, C. Y. C. (2008). Sale or Lease? Durable-goods Monopoly with Network Effects. Marketing Science, 27(6), 1012-1019, https://doi. org/10.1287/mksc.1070.0356 Přejít k původnímu zdroji...
  9. Coury, T., Petkov, V. P. (2008). Delegation and Commitment in Durable Goods Monopolies. Games & Economic Behavior, 63(1), 41-55, https://doi. org/10.1016/j.geb.2007.06.009 Přejít k původnímu zdroji...
  10. Dudine, P., Hendel, I., Lizzeri, A. (2006). Storable Good Monopoly: the Role of Commitment. American Economic Review, 96(5), 1706-1719, https://doi. org/10.1257/aer.96.5.1706 Přejít k původnímu zdroji...
  11. Fudenberg, D., Tirole, J. (1998). Upgrades, Trade-ins, and Buybacks. Rand Journal of Economics, 29(2), 235-258, https://doi. org/10.2307/2555887 Přejít k původnímu zdroji...
  12. Goering, G. E. (2008). Socially Concerned Firms and the Provision of Durable Goods. Economic Modelling, 25(3), 575-583, https://doi. org/10.1016/j.econmod.2007.10.001 Přejít k původnímu zdroji...
  13. Guo, L., Villas-Boas, J. M. (2007). Consumer Stockpiling and Price Competition in Differentiated Markets. Journal of Economics & Management Strategy, 16(4), 827-858, https://doi. org/10.1111/j.1530-9134.2007.00159.x Přejít k původnímu zdroji...
  14. Hotelling, H. (1929). Stability in Competition. Economic Journal, 39(153), 41-57, https://doi.org/10.2307/2224214 Přejít k původnímu zdroji...
  15. Johnson, J. P., Myatt, D. P. (2003). Multiproduct Quality Competition: Fighting Brands and Product Line Pruning. American Economic Review, 93(3), 748-774, https://doi.org/10.1257/000282803322157070 Přejít k původnímu zdroji...
  16. Johnson, J. P., Myatt, D. P. (2006). Multiproduct Cournot Oligopoly. Rand Journal of Economics, 37(3), 583-601, https://doi.org/10.1111/j.1756-2171.2006.tb00032.x Přejít k původnímu zdroji...
  17. Krugman, P. (1980). Scale Economies, Product Differentiation, and the Pattern of Trade. American Economic Review, 70(5), 950-959.
  18. Larralde, H., Stehlé, J., Jensen, P. (2009). Analytical Solution of a Multi-dimensional Hotelling Model with Quadratic Transportation Costs. Regional Science & Urban Economics, 39(3), 343-349, https://doi.org/10.1016/j.regsciurbeco.2009.01.001 Přejít k původnímu zdroji...
  19. Loginova, O., Wang, X. H. (2011). Customization with Vertically Differentiated Products. Journal of Economics & Management Strategy, 20(2), 475-515, https://doi.org/10.2139/ssrn.1287440 Přejít k původnímu zdroji...
  20. Nie, P. Y. (2009). Commitment for Storable Goods under Vertical Integration. Economic Modelling, 26(2), 414-417, https://doi.org/10.1016/j.econmod.2008.08.008 Přejít k původnímu zdroji...
  21. Nie, P. Y. (2010). Spatial Technology Spillover. Economic Computation & Economic Cybernetics Studies & Research, 44(4), 213-223.
  22. Nie, P. Y. (2011). Spatial Maintenance Goods under Monopoly. Economic Research-Ekonomska Istraživanja, 24(4), 16-26, https://doi.org/10.1080/1331677X.2011.11517486 Přejít k původnímu zdroji...
  23. Nie, P. Y. (2013). Innovation under Spatial Duopoly. Prague Economic Papers, 23(4), 474-486, https://doi.org/10.18267/j.pep.463 Přejít k původnímu zdroji...
  24. Nie, P. Y., Sun, P. (2015). Search Costs Generating Industrial Clusters. Cities, 42, 268-273, https://doi.org/10.1016/j.cities.2014.08.002 Přejít k původnímu zdroji...
  25. Sobel, J. (1991). Durable Goods Monopoly with Entry of New Consumers. Econometrica, 59(5), 1455-1485, https://doi.org/10.2307/2938375 Přejít k původnímu zdroji...
  26. Vogel, J. (2008). Spatial Competition with Heterogeneous Firms. Journal of Political Economy, 116(3), 423-466, https://doi.org/10.1086/589891 Přejít k původnímu zdroji...
  27. Waldman, M. (2003). Durable Goods Theory for Real World Markets. Journal of Economic Perspectives, 17(1), 131-154, https://doi.org/10.1257/089533003321164985 Přejít k původnímu zdroji...
  28. Yang, Y. C., Nie, P. Y. (2015). R&D Subsidies under asymmetric cournot competition. Economic Research-Ekonomska Istraživanja, 28(1), 830-842, http://dx.doi.org/10.1080/1331677X.2015. 1088791 Přejít k původnímu zdroji...
  29. Yang, Y. C., Nie, P. Y., Liu, H. T., Shen, M. H. (2018). On the Welfare Effects of Subsidy Game for Renewable Energy Investment: Toward a Dynamic Equilibrium Model. Renewable Energy, 121, 420-428, https://doi.org/10.1016/j.renene.2017.12.097 Přejít k původnímu zdroji...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY NC ND 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.