Prague Economic Papers 2019, 28(4):433-448 | DOI: 10.18267/j.pep.702

Versioning Goods and Joint Purchases with Network Externality

Jiangli Doua, Bing Yeb
a Zhejiang Gongshang University, School of Economics, Hangzhou, China
b Zhejiang University, Centre for Research of Private Economy and School of Economics, China

This paper analyses the monopolist's production and pricing decisions on two vertically diffe-rentiated versions of a product in the presence of network externality. We show that offering only the higher-quality version of the product is the optimal strategy when negative externality exists and the utility from joint purchase is not large. If both versions are provided, the monopolist will charge a monopoly price for each version to induce separate purchases if these two versions are too close substitutes. Moreover, in the equilibrium with joint purchases, with an increase in externality or the utility from a joint purchase, the prices of both versions increase. In addition, with an in-crease in network externality, the equilibrium region for separate purchases first increases and then decreases.

Klíčová slova: versioning goods, vertical differentiation, joint purchase, network externality
JEL classification: D21, D42, L12, L25, M11

Přijato: 2. květen 2018; Zveřejněno: 3. září 2019  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Dou, J., & Ye, B. (2019). Versioning Goods and Joint Purchases with Network Externality. Prague Economic Papers28(4), 433-448. doi: 10.18267/j.pep.702
Stáhnout citaci

Reference

  1. Acharyya, R. (1998). Monopoly and Product Quality, Separating or Pooling Menu? Economics Letters, 61(2), 187-194, https://doi.org/10.1016/S0165-1765(98)00173-6 Přejít k původnímu zdroji...
  2. Andaluz, J. (2000). On Protection and Vertical Product Differentiation. Regional Science and Urban Economics, 30(1), 77-97, https://doi.org/10.1016/S0166-0462(99)00029-0 Přejít k původnímu zdroji...
  3. Belleflamme, P. (2005). Versioning in the Information Economy: Theory and Applications. CESifo Economic Studies, 51(2-3), 329-358, https://doi.org/10.1093/cesifo/51.2-3.329 Přejít k původnímu zdroji...
  4. Bhargava, H. K., Choudhary, V. (2008). Research Note: When is Versioning Optimal for Information Goods? Management Science, 54(5), 1029-1053, https://doi.org/10.1287/mnsc.1070.0773 Přejít k původnímu zdroji...
  5. Calzada, J., Valletti, T. M. (2012). Inter-Temporal Movie Distribution: Versioning When Customers Can Buy Both Versions. Marketing Science, 31(4), 649-667, https://doi.org/10.1287/mksc.1120.0716 Přejít k původnímu zdroji...
  6. Choi, J. P. (1994). Network Externality, Compatibility Choice, and Planned Obsolescence. Journal of Industrial Economics, 42(2), 167-182, https://doi.org/10.2307/2950488 Přejít k původnímu zdroji...
  7. Church, J., Gandal, N. (1992). Network Effects, Software Provision, and Standardization. Journal of Industrial Economics, 40(1), 85-103, https://doi.org/10.2307/2950628 Přejít k původnímu zdroji...
  8. Gabszewicz, J., Shaked, A., Sutton, J., Thisse, J. (1986). Segmenting the Market: The Monopolist's Optimal Product Mix. Journal of Economic Theory, 39(2), 273-289, https://doi.org/10.1016/0022-0531(86)90046-3 Přejít k původnímu zdroji...
  9. Gabszewicz, J., Sonnac, N., Wauthy, X. Y. (2001). On Price Competition with Complementary Goods. Economic Letters, 70(3), 431-437, https://doi.org/10.1016/S0165-1765(00)00383-9 Přejít k původnímu zdroji...
  10. Gabszewicz, J., Wauthy, X. Y. (2002). Quality Under-Provision by a Monopolist When Quality Is Not Costly. Economic Letters, 77(1), 65-72, https://doi.org/10.1016/S0165-1765(02)00092-7 Přejít k původnímu zdroji...
  11. Gabszewicz, J., Wauthy, X. Y. (2003). The Option of Joint Purchase in Vertically Differentiated Markets. Economic Theory, 22(4), 817-829, https://doi.org/10.1007/s00199-003-0359-2 Přejít k původnímu zdroji...
  12. Jing, B. (2007). Network Externality and Market Segmentation in a Monopoly. Economics Letters, 95(1), 7-13, https://doi.org/10.1016/j.econlet.2006.08.033 Přejít k původnímu zdroji...
  13. Krishnan, U., Ulrich, K. (2001). Product Development Decisions: A Review of the Literature. Management Science, 47(1), 1-21, https://doi.org/10.1287/mnsc.47.1.1.10668 Přejít k původnímu zdroji...
  14. Liu, Z., Li, M., Kou, J. (2015). Selling Information Products: Sale Channel Selection and Versioning Strategy with Network Externality. International Journal of Production Economics, 166, 1-10, https://doi.org/10.1016/j.ijpe.2015.04.006 Přejít k původnímu zdroji...
  15. Martínez-Sánchez, F. (2016). Versioning Goods and Joint Purchase: Substitution and Complementary Strategies. Prague Economic Papers, 25(5), 577-590, https://doi.org/10.18267/j.pep.575 Přejít k původnímu zdroji...
  16. Maskin, E., Riley, J. (1984). Monopoly with Incomplete Information. Rand Journal of Economics, 15(2), 171-196, https://doi.org/10.2307/2555674 Přejít k původnímu zdroji...
  17. Moorthy, K. (1984). Marketing Segmentation, Self-Selection, and Product Line Design. Marketing Science, 3(4), 288-307, https://doi.org/10.1287/mksc.3.4.288 Přejít k původnímu zdroji...
  18. Moorthy, K., Png, I. (1992). Market Segmentation, Cannibalization, and the Timing of Product Introduction. Management Science, 38(3), 345-359, https://doi.org/10.1287/mnsc.38.3.345 Přejít k původnímu zdroji...
  19. Motta, M. (1993). Endogenous Quality Choices: Price vs. Quantity Competition. The Journal of Industrial Economics, 41(2), 113-131, https://doi.org/10.2307/2950431 Přejít k původnímu zdroji...
  20. Mussa, M., Rosen, S. (1978). Monopoly and Product Quality. Journal of Economic Theory, 18(2), 301-317, https://doi.org/10.1016/0022-0531(78)90085-6 Přejít k původnímu zdroji...
  21. Padmanabhan, V., Rajiv, S., Srinivasan, K. (1997). New Products, Upgrades, and New Releases: A Rationale for Sequential Product Introduction. Journal of Marketing Research, 34(4), 456-472, https://doi.org/10.2307/3151964 Přejít k původnímu zdroji...
  22. Prasad, A., Venkatesh, R., Vijay, M. (2010). Optimal Bundling of Technological Products with Network Externality. Management Science, 56(12), 2224-2236, https://doi.org/10.1287/mnsc.1100.1259 Přejít k původnímu zdroji...
  23. Salant, S. (1989). When is Inducing Self-selection Suboptimal for a Monopolist? Quarterly Journal of Economics, 104(2), 391-397, https://doi.org/10.2307/2937854 Přejít k původnímu zdroji...
  24. Shaked, A., Sutton, J. (1982). Relaxing Price Competition Through Product Differentiation. Review of Economic Studies, 49(1), 3-13, https://doi.org/10.2307/2297136 Přejít k původnímu zdroji...
  25. Shy, O. (2011). A Short Survey of Network Economics. Review of Industrial Organization, 38(2), 119-149, https://doi.org/10.1007/s11151-011-9288-6 Přejít k původnímu zdroji...
  26. Stokey, N. (1979). Intertemporal Price Discrimination. Quarterly Journal of Economics, 93(3), 355-371, https://doi.org/10.2307/1883163 Přejít k původnímu zdroji...
  27. Winkelmann, R. (2012). Conspicuous Consumption and Satisfaction. Journal of Economic Psychology, 33(1), 183-191, https://doi.org/10.1016/j.joep.2011.08.013 Přejít k původnímu zdroji...
  28. Zhao, D., Chen, H., Hong, X., Liu, J. (2014). Technology Licensing Contracts with Network Effects. International Journal of Production Economics, 158, 136-144, https://doi.org/10.1016/j.ijpe.2014.07.023 Přejít k původnímu zdroji...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY NC ND 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.