Prague Economic Papers 2016, 25(5):577-590 | DOI: 10.18267/j.pep.575

Versioning Goods and Joint Purchase: Substitution and Complementarity Strategies

Francisco Martínez-Sánchez
Department of Quantitative Methods for Economics and Business, Faculty of Economics and Business, University of Murcia, Murcia, Spain (fms@um.es).

In the present paper, we develop a monopoly model of vertical product differentiation for analysing the monopolist's decision about the possibility of versioning goods as substitutes or complements when consumers can buy them simultaneously. In this context, we find that versioning goods as substitutes or complements is optimal for the monopolist if the cost of designing the bundle (the purchase of one unit of each version) is increasing, which implies that making variants of closer substitutes reduces costs. However, if making variants of closer substitutes is costly, the monopolist versions goods as complements only. The final result also depends on the degree of concavity and convexity of the cost function.

Klíčová slova: market segmentation, price discrimination, complementarity, substitutes, joint purchase option, versioning information goods
JEL classification: L10, L12, L15

Zveřejněno: 1. leden 2016  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Martínez-Sánchez, F. (2016). Versioning Goods and Joint Purchase: Substitution and Complementarity Strategies. Prague Economic Papers25(5), 577-590. doi: 10.18267/j.pep.575
Stáhnout citaci

Reference

  1. Akcay, Y., H. P. Natarajan and S. H. Xu (2010). Joint Dynamic Pricing of Multiple Perishable Products under Consumer Choice. Management Science, 56 (8), 1345-1361. DOI: 10.1287/mnsc.1100.1178. Přejít k původnímu zdroji...
  2. Belleflamme, P. (2005). Versioning in the Information Economy: Theory and Applications. CESifo Economic Studies, 51 (2-3), 329-358. DOI: 10.1093/cesifo/51.2-3.329. Přejít k původnímu zdroji...
  3. Bhargava, H. K., Choudhary V. (2008). Research Note: When Is Versioning Optimal for Information Goods? Management Science, 54 (5), pp. 1029-1035. DOI: 10.1287/mnsc.1070.0773. Přejít k původnímu zdroji...
  4. Calzada, J. and T. Valletti (2012). Intertemporal Movie Distribution: Versioning When Customers Can Buy Both Versions. Marketing Science, 31(4), 649-667. DOI: 10.1287/mksc.1120.0716. Přejít k původnímu zdroji...
  5. Deneckere, R. J., McAfee, R. P. (1996). Damaged Goods. Journal of Economics and Management Strategy, 5 (2), 149-174. Přejít k původnímu zdroji...
  6. Gabszewicz, J. J., Sonnac, N., Wauthy X. (2001). On Price Competition with Complementary Goods. Economics Letters, 70(3), 431-437. DOI:10.1016/S0165-1765(00)00383-9. Přejít k původnímu zdroji...
  7. Gabszewicz, J. J., Wauthy X. (2003). The Option of Joint Purchase in Vertically Differentiated Markets. Economic Theory, 22(4), 817-829. DOI:10.1007/s00199-003-0359-2. Přejít k původnímu zdroji...
  8. Jing, B., (2007). Network Externality and Market Segmentation in a Monopoly. Economics Letter, 95(1), 7-13. DOI:10.1016/j.econlet.2006.08.033. Přejít k původnímu zdroji...
  9. Motta, M., (1993). Endogenous Quality Choice: Price vs. Quantity Competition. The Journal of Industrial Economics, 41(2), 113-131. DOI: 10.2307/2950431 Přejít k původnímu zdroji...
  10. Mussa, M., Rosen, S. (1978). Monopoly and Product Quality. Journal of Economic Theory, 18(2), 301-317. DOI: 10.1016/0022-0531(78)90085-6. Přejít k původnímu zdroji...
  11. Nalebuff, B., Ayres, I. (2003). Why Not? How to Use Everyday Ingenuity to Solve Problems Big and Small, Harvard Business School Press.
  12. Salant, S.W. (1989). When Is Inducing Self-Selection Suboptimal for a Monopolist? Quaterly Journal of Economics, 104 (2), 391-397. DOI: 10.2307/2937854. Přejít k původnímu zdroji...
  13. Shivendu, S. and Z. Zhang, (2012). Vertically Differentiated Markets with Costly UnderProvisioning: The Case of Versioning in Software Industry, Working paper, U. C. Irvine. Přejít k původnímu zdroji...
  14. Stokey, N. (1979). Intertemporal Price Discrimination. Quaterly Journal of Economics, 93(3), 355-371. Přejít k původnímu zdroji...
  15. Varian, H. R. (2001a). Markets for Information Goods, in Okina, K., ed., Monetary Policy in a World of Knowledge-Based Growth, Quality Change and Uncertain Measurement. Macmillan Press.
  16. Varian, H. R. (2001b). Versioning Information Goods, in Kahin, B., Varian, H. R. eds., Internet Publishing and Beyond: The Economics of Digital Information and Intellectual Property. MIT Press.
  17. Wei, X. and Nault, B. R. (2014). Monopoly Versioning of Information Goods When Consumers Have Group Tastes. Production and Operations Management, 23 (6), 1067-1081. DOI: 10.1111/poms.12180. Přejít k původnímu zdroji...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY NC ND 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.